1. « Wróc do  CentrumAuto.pl
  2. Motoryzacja
  3. Poradniki
  4. Wszystko co musisz wiedzieć o pasku wieloklinowym! Jaką pełni rolę i czym grozi jego zerwanie
Jakub Domański, 2023-07-18 13:22:22
wszystko-co-musisz-wiedziec-o-pasku-wieloklinowym-jaka-pelni-role-i-czym-grozi-jego-zerwanie

Wszystko co musisz wiedzieć o pasku wieloklinowym! Jaką pełni rolę i czym grozi jego zerwanie

Pasek wielorowkowy to część, która we współczesnych samochodach stosowana jest zamiast starszego rozwiązania, jakim był pasek klinowy. Element ten pełni bardzo istotną rolę, ale warto pamiętać, że z czasem ulega on zużyciu. Co ile wymiana paska wielorowkowego jest konieczna i jak poznać, że element ten jest uszkodzony?


Czym jest pasek wieloklinowy

Pasek wieloklinowy, zwany także paskiem wielorowkowym oraz paskiem osprzętu, to bardzo ważny element pojazdu, który zapewnia prawidłową pracę części takich jak alternator, pompa wody, pompa wspomagania układu kierowniczego czy też sprężarka klimatyzacji. Rozwiązanie to jest stosowane w praktycznie wszystkich nowych samochodach. Dawniej jednak do napędzania alternatora wykorzystywany był pasek klinowy. Pomimo, że element ten działał w nieco inny sposób, nadal można niekiedy spotkać się z określaniem tym mianem paska wielorowkowego.

Pasek wieloklinowy

Jak wygląda budowa paska wielorowkowego?

Chociaż z zewnątrz pasek wielorowkowy wydaje się być wykonany jedynie z gumy, to w rzeczywistości jego budowa jest nieco bardziej złożona. Przy jego wytwarzaniu wykorzystuje się stalowe linki, które umieszcza się wewnątrz gumy. Strona zewnętrzna jest dodatkowo zabezpieczona, natomiast po stronie wewnętrznej znajdują się wgłębienia, które umożliwiają prawidłową pracę elementu. Taka budowa gwarantuje, że pasek wielorowkowy jest bardzo wytrzymały. Ze względu na trudne warunki w jakich pracuje i tak musi być on jednak co pewien czas wymieniany.

Funkcje paska wieloklinowego

Choć dawniej pasek klinowy umożliwiał jedynie działanie alternatora, to dzisiaj jego unowocześniona wersja odpowiada również za pracę wielu innych komponentów. We współczesnych samochodach jego funkcją jest więc także napędzanie układów auta, takich jak klimatyzacja i wspomaganie kierownicy. Kiedy więc pasek wielorowkowy zostanie uszkodzony, dalsza jazda może być nie tylko niebezpieczna, ale wręcz niemożliwa. Jak zatem można rozpoznać objawy jego awarii?

Objawy usterki paska wieloklinowego

Uszkodzony pasek wieloklinowy może spowodować wiele problemów, łącznie z unieruchomieniem pojazdu. Na szczęście zwykle w łatwy sposób możemy dowiedzieć się o tym, że niedługo może dojść do jego zerwania. Najczęściej pasek wielorowkowy, który jest już bardzo mocno zużyty, zaczyna głośno piszczeć. Niekiedy objawami awarii może być także dźwięk stukania lub też szum dobywający się z okolicy silnika. W każdej z tej sytuacji zalecana jest jak najszybsza wymiana tego podzespołu. W przypadku kiedy podejrzewamy, że pasek klinowy lub wielorowkowy wymaga wymiany, warto także wizualnie ocenić jego stan – uszkodzenia często widoczne są nawet gołym okiem.

Jak wymienić pasek wieloklinowy?

Większość posiadaczy samochodów pamięta o przeprowadzaniu wymiany oleju czy filtrów, ale nie zdaje sobie sprawy z tego, że regularnie zastępować należy także pasek wielorowkowy – co ile wymiana tego podzespołu będzie jednak konieczna? Informacje dotyczące interwałów dla konkretnego modelu znaleźć można w instrukcji obsługi pojazdu. W przypadku większości aut przyjmuje się jednak, że pasek wieloklinowy wymienić należy co cztery lata. Posiadając odpowiednie narzędzia i podstawową wiedzę o mechanice można samodzielnie zdjąć starą część i zastąpić ją nową – jeżeli natomiast powierzymy tę pracę specjaliście, trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 100-200 zł.