1. « Wróc do  CentrumAuto.pl
  2. Motoryzacja
  3. Wahacze samochodowe - jaka jest ich rola, jak są zbudowane i jakie są ich typowe usterki?
Jakub Domański, 2021-03-02 09:28:15
Wahacze samochodowe - jaka jest ich rola, jak są zbudowane i jakie są ich typowe usterki?

Wahacze samochodowe - jaka jest ich rola, jak są zbudowane i jakie są ich typowe usterki?

Brak komfortu odczuwalny zarówno przez kierującego jak i pasażerów spowodowany jest najczęściej wszelkimi drogowymi nierównościami. Stan techniczny dróg często pozostawia wiele do życzenia, a wymogi kierowców względem komfortu stale rosną.


 

Zawieszenia pojazdów samochodowych, choć stale modernizowane, często po dłuższym czasie użytkowania przestają radzić sobie z niwelowaniem skutków nierówności drogowych oraz wymagają napraw. Jedną z najważniejszych części zawieszenia są własnie wahacze, które dzięki swojej konstrukcji w olbrzymim stopniu wpływają na jazdę, stanowiąc przy tym filar komfortu oraz bezpieczeństwa.

 

Jaka jest rzeczywista rola wahaczy?


Wahacz to istotny element składowy całego zawieszenia. Najczęściej kojarzymy go jako element tłumiący drgania związane z obecnością kolein oraz dziur na drogach, zapominając jak dużą rolę odgrywa on w kwestii bezpieczeństwa. Mocno zużyte wahacze powinniśmy wymieniać jak najszybciej. Przy uszkodzeniach wahaczy, zmiana obciążenia pojazdu - przykładowo podczas wchodzenia w zakręt, może doprowadzić do niespodziewanej zmiany toru jazdy, co zagraża w znacznym stopniu bezpieczeństwie na drodze i może prowadzić do wielu niebezpiecznych wypadków. 
Coraz większa ilość zderzeń czołowych w ruchu lądowym spowodowana jest złym stanem technicznym zawieszenia pojazdów, m.in. zużytych wahaczy. - potwierdzają specjaliści ds. kontroli stanu technicznego pojazdów.

 

 

 

Jak zbudowany jest wahacz?


Najprościej mówiąc, wahacz to element łączący zwrotnice koła z całym nadwoziem pojazdu. Uszkodzenie tego elementu często prowadzić może do pęknięcia oraz deformacji układu. Jest on bardzo często odizolowany tzw. Silentblokami - metalowo-gumowymi tulejami, które skutecznie tłumią drgania przenoszone do wnętrza pojazdu. Aby dbać o wytrzymałość, producenci stosują takie materiały jak żeliwo, stal, aluminium, czy też produkują je jako wytłoczony profil ze stalowej blachy, który zdecydowanie podwyższa jego właściwości.


Wyróżniamy kilka rodzajów wahaczy:

  • poprzeczne
  • podłużne
  • ukośne


Wahacze poprzeczne występuje w dwóch układach - równoległym, w którym oba wahacze mają tę samą długość oraz trapezowym, gdzie dolny wahacz jest dłuższy od górnego. Poruszają się one wzdłuż osi równoległej do osi symetrii auta. Jest to najczęściej stosowany w pojazdach układ. 

 


Sprawdź również: