1. « Wróc do  CentrumAuto.pl
  2. Motoryzacja
  3. Smary i pasty montażowe do układów hamulcowych. Czym smarować hamulce?
, 2020-09-14 08:01:52
Smary do układów hamulcowych

Jaki jest cel stosowania smarów do układu hamulcowego?

Smarowanie tego typu połączeń, ma duże znaczenie, ze względu na sprawność hamulca. Mimo dużych nacisków jednostkowych, wysokiej temperatury oraz środowiska sprzyjającego korozji (woda, woda z solą), te smary powinny zapewnić możliwość swobodnego przemieszczania się elementów hamulca, bez zacięć.


 

Są to specjalne smary, które nie wchodzą w niepożądane reakcje z płynami hamulcowymi. Jeśli ich nadmiar dostanie się do układu hamulcowego, nic się nie stanie - rozpuszcza się.

 

Cele stosowania tych środków są następujące:

  • ułatwienie montażu elementów i obniżenie tarcia pomiędzy
    nimi podczas pracy;
  • ochrona powierzchni współpracujących elementów przed
    korozyjnym oddziaływaniem wody zawartej w płynie hamulcowym;
  • zmniejszenie ryzyka zablokowania współpracujących elementów
    układu hydraulicznego.

Szczególnie dwa ostatnie punkty są istotne. Woda zawarta w płynie hamulcowym, powoduje korozję powierzchni współpracujących elementów, a warstwa korozji zmniejsza luz pomiędzy nimi. Tłoczek w cylinderku hamulca bębnowego lub zacisku hamulca tarczowego, w następstwie korozji, porusza się coraz ciężej. Ponadto, jeśli rośnie temperatura tłoka i zacisku hamulca tarczowego lub tłoczków i cylinderka hamulca bębnowego, to zmieniają się wymiary tych części. Gdy luz pomiędzy nimi zmniejsza się, to rośnie ryzyko zablokowania się tłoka zacisku hamulcowego lub tłoczka cylinderka hamulcowego. Ponieważ warstwa rdzy zmniejsza luz pomiędzy współpracującymi, wymienionymi elementami, więc ryzyko zablokowania rośnie. Z wymienionych przyczyn wynika konieczność stosowania takich smarów. Smary do elementów hydraulicznych układów hamulcowych i sterowania sprzęgłem, służą do pokrywania wszystkich współpracujących części w czasie montażu, które mają kontakt z płynem hamulcowym.

Po umyciu, zweryfikowaniu części i ewentualnym ich polerowaniu (celem usunięcia śladów korozji, można polerować powierzchnię walcową tłoka zacisku hamulcowego i tłoczków cylinderka hamulcowego oraz wewnętrzną powierzchnię cylinderka hamulcowego; nie należy polerować powierzchni gniazda zacisku hamulcowego, współpracującej z tłokiem hamulcowym, bo nie ma możliwości prawidłowego wykonania tej czynności), przed montażem podzespołów układu hydraulicznego, należy pokryć cienką warstwą takiego smaru.

 

Środki ułatwiające ruch klocków hamulcowych w prowadnicach uchwytu zacisku hamulcowego

Przy każdym montażu klocków hamulcowych, należy czyste prowadnice uchwytu zacisku hamulcowego, w których przesuwają się prowadnice płytki nośnej klocka hamulcowego, pokryć cienką warstwą smaru. Oczywiście, jeśli montowany klocek pracował już wcześniej, i jest montowanych ponownie, to jego elementy prowadzące należy przed montażem też oczyścić.

 

Smar ma na celu:

  • ochronę powierzchni prowadnic uchwytu zacisku hamulcowego, przed korozją;
  • zapewnienie klockowi hamulcowemu możliwości swobodnego przemieszczania się,, co jest szczególnie ważne, aby klocek hamulcowy, po cofnięciu tłoka zacisku hamulcowego, odsuwał się od tarczy hamulcowej, aby tarcza nie ocierała o niego.

Sprawdź > PASTA MONTAŻOWA DO HAM. 75ML BREMBO

 

Piski klocków hamulcowych i ich przyczyny

Bezpośrednią przyczyną pisków klocków hamulcowychdrgania materiału ciernego, gdy współpracuje on z tarczą hamulcową. Gdy występują, a wcześniej ich nie było, sugeruję najpierw ustalić przyczynę powstawania pisków i ograniczyć intensywność ich powstawania. Nie zawsze jest za nie odpowiedzialny klocek hamulcowy. Może zdarzyć się, że trudno jest znaleźć przyczynę pisków. Ponadto po wymianie zarówno klocków hamulcowych jak i tarczy hamulcowej, piski mogą nie zaniknąć lub właśnie dopiero wtedy się pojawić. Przyczyną może być jakieś nie zlokalizowane uszkodzenie, względnie współpracy tych klocków z tą tarczą hamulcową, piski będą towarzyszyć, a serwis nie ma możliwości określenia ich przyczyn.

 

Jest to spowodowane tym, że warunki współpracy klocków z tarczą hamulcową są bardzo różne: niska lub wysoka temperatura; czysta, zabrudzona lub mokra powierzchnia tarczy hamulcowej, korozja na powierzchni tarczy hamulcowej itp.. Warunki te i ich zmienność sprzyjają powstawaniu drgań. Firmy produkujące klocki hamulcowe zabezpieczają się przed drganiami klocków hamulcowych i piskami stosując sprężyny prowadzące klocek oraz pokrywając tylną ściankę klocka hamulcowego elastyczną warstwą materiału, mającą za zadanie tłumienie przenoszenia powstających drgań. Tych zabezpieczeń może jednak nie być lub mogą nie być wystarczające. Pozostaje sięgnąć po jeden ze środków do likwidacji lub ograniczenia pisków klocków hamulcowych.

 

Zobacz też > Kiedy tarcza hamulcowa nadaje się do wymiany?