Czujnik kąta skrętu koła kierownicy - wybierz markę
Czujnik do pomiaru kąta skrętu kierownicy
Nowoczesne pojazdy posiadają bardzo skomplikowane układy kierownicze, składające się z licznych elementów. Wśród nich należy wymienić czujnik kąta skrętu. Jest to czujnik, którego nazwa może sugerować złożoność konstrukcyjną oraz skomplikowany sposób działania. Sposób działania czujnika kąta skrętu kierownicy jest jednak całkiem prosty. Jednocześnie jego prawidłowa praca jest absolutnie niezbędna w każdym nowoczesnym samochodzie, wyposażonym w szereg systemów wspierających kierowanie pojazdem. Awaria czujnika kąta skrętu koła kierownicy oznacza konieczność natychmiastowej wymiany tego elementu. W naszej ofercie znajdziesz czujnik do pomiaru kąta skrętu kierownicy dostosowany do Twojego pojazdu i zainstalowanych w nim systemów.
Czym jest czujnik kąta skrętu?
Czujnik do pomiaru kąta skrętu kierownicy to niewielkich wymiarów urządzenie elektroniczne, które zajmuje się odczytem parametrów skrętu kierownicy, poprzez określenie skrętu koła. Poprawniej jest tak naprawdę nazywać ten element czujnikiem kąta skrętu koła, a nie kierownicy. Najczęściej urządzenie znajduje się zaraz pod kołem, na wale korbowym. Niemniej jednak w niektórych przypadkach lokalizacja elementu może być nieco inna. W każdym jednak przypadku działanie czujnika kąta skrętu jest podobne. Identyfikuje on każdy, nawet najmniejszy ruch kierownicy, który rzecz jasna zawsze implikuje również ruch kół. Informacje te są zbierane i dostarczane do komputera pokładowego. Następnie informacja wędruje do poszczególnych systemów wsparcia, które ułatwiają kierowanie pojazdem oraz czynią go bezpieczniejszym.
Sposób działania czujnika kąta skrętu kierownicy nie jest wcale szczególnie skomplikowany. Tak naprawdę działa on nieco na zasadzie fotokomórki, wychwytując wszelkie zmiany w postaci ruchów koła. Tym samym mowa w tym przypadku o całkiem prostym urządzeniu, które jednak decyduje o poprawności działania często bardzo skomplikowanych systemów. Przykładowe systemy, których praca nie jest możliwa bez sprawnego czujnika kąta skrętu koła kierownicy, to:
● EPS,
● tempomat,
● doświetlanie zakrętów.
Działanie powyższych, a także wielu innych systemów, opiera się na danych dostarczonych przez czujniki. Prawidłowe doświetlenie zakrętu nie jest przecież możliwe, jeśli komputer nie określi położenia kół.
Czujnik do pomiaru kąta skrętu kierownicy – awarie
Czy czujnik kąta skrętu koła kierownicy w ogóle ulega awariom? Tak naprawdę dochodzi do tego bardzo rzadko. Jednym z przypadków, gdy ma to miejsce, jest ingerencja w układ kierowniczy, w postaci jego rozkręcenia. Może wtedy dojść do uszkodzenia mechanicznego. Natomiast częstsze są awarie systemu, skutkujące nieprawidłową pracą czujnika kąta skrętu, a tym samym również wielu systemów.
Jeśli już dojdzie do awarii, objawia się ona przede wszystkim nieprawidłowym funkcjonowanie systemów, takich jak doświetlanie zakrętów czy EPS. Tym samym uszkodzenie czujnika oznacza spore niebezpieczeństwo. Dlatego też w takim przypadku trzeba jak najszybciej udać się do warsztatu. Niezbędna może się okazać wymiana elementu. Warto pamiętać, że instalacja nowego czujnika kąta skrętu koła kierownicy oznacza konieczność wykonania kalibracji.