1. « Wróc do  CentrumAuto.pl
  2. Koło pasowe

Koło pasowe - wybierz markę

Koła pasowe

Koło pasowe odgrywa bardzo ważną rolę w każdym samochodzie. To właśnie dzięki niemu oraz paskowi klinowemu lub wielorowkowemu możliwe jest napędzenie takich podzespołów pojazdu jak alternator, sprężarka klimatyzacji, pompa wspomagania układu kierowniczego itp. Koła pasowe narażone są cały czas na znaczne przeciążenia, temperatury i można śmiało powiedzieć, że pracują w bardzo trudnych i wymagających warunkach.

Zobacz również:

Zużycie koła pasowego

Początkowo stosowano zwykłe, metalowe i całkowicie sztywne koła pasowe. Były one narażone na wytarcie, co powodowało obniżenie napięcia paska i uciążliwe piszczenie podczas jazdy. Dodatkowo, tego typu rozwiązanie nie było w stanie redukować wibracji oraz drgań, które pochodziły z wału napędowego. Sprawiało to, że takie koło szybciej zużywało pozostałe, napędzane elementy i było bardzo głośne i uciążliwe podczas pracy. Od niedawna stosowane są koła pasowe o zmienionej konstrukcji. Wyposażone są one w elastyczne połączenie, które pozwala na redukcję drgań skrętnych, co sprawia że znacznie poprawia się kultura pracy oraz żywotność pozostałych podzespołów układu.

Kiedy wymienić koło pasowe?

Nowoczesne koła pasowe montowane w większości samochodów osobowych są w stanie bezawaryjnie przejechać dystans w granicach 120 tysięcy kilometrów. Należy jednak pamiętać, że żywotność tego elementu, podobnie jak wielu innych, jest bardzo ściśle zależna od charakteru naszej jazdy. Dynamiczny sposób poruszania z pewnością znacznie przyspieszy zużycie tego elementu.

Warto również pamiętać, że koła pasowego nie można montować więcej niż jeden raz. Śruby i inne elementy montażowe zostawiają w jego strukturze uszkodzenia, które mogą powodować nierówną pracę elementu lub jego pękanie. 

Zużycie koła pasowego najszybciej można zobaczyć po sprawdzeniu stanu naszego paska klinowego lub wielorowkowego. Jego zniszczenie, wytarcie, nierównomierne zużycie lub pękanie może świadczyć o awarii koła pasowego. Często pojawiają się również charakterystyczne dźwięki, których pochodzenie można łatwo zlokalizować. Najczęściej jednak kierowcy kojarzą usterki koła pasowego oraz całego układu z głośnym piskiem, często pojawiającym się po włączeniu większej ilości odbiorników na pokładzie naszego pojazdu. Jest to jednak nieco mylne, ponieważ objaw ten świadczy o zbyt mocnym naciągnięciu paska, a nie o uszkodzeniu samego koła.

Popularne rodzaje kół pasowych

Podstawowy podział kół pasowych jest związany z rodzajem pasa oraz sposobem przylegania do niego. Wyróżniamy następujące rodzaje kół pasowych:

  • koło pasowe gładkie
  • koło pasowe klinowe
  • koła pasowe wielorowkowe
  • koła pasowe zębate