1. « Wróc do  CentrumAuto.pl
  2. Mocowanie kolumny zawieszenia / amortyzatora

Mocowanie kolumny zawieszenia / amortyzatora - wybierz markę

Wielu kierowców problemy pojawiające się podczas jazdy po nierównościach łączy z uszkodzonymi amortyzatorami. Często jednak źródłem problemu może być mocowanie kolumny zawieszenia. Uszkodzenie tej niepozornej części może bardzo niekorzystnie wpływać na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jak w takim razie zdiagnozować usterkę mocowania zawieszenia i jak wymienić uszkodzone mocowanie amortyzatora?

Mocowanie zawieszenia – rodzaje i budowa

Mocowanie amortyzatora to bardzo istotna część zawieszenia samochodu. Sprawność tego podzespołu jest kluczowa dla bezpiecznej i komfortowej jazdy. Jego zadaniem jest przymocowanie amortyzatora do nadwozia pojazdu. Mocowanie kolumny zawieszenie jest więc niezwykle ważne, przyczynia się bowiem do skutecznego tłumienia drgań i wstrząsów.

Mocowania amortyzatorów dzielimy głównie ze względu na ich przeznaczenie. Wyróżniamy więc części dopasowane do przedniego i tylnego zawieszenia. Zwykle podzespoły te tylko nieznacznie różnią się od siebie budową. Mocowanie zawieszenia składa się z gumowej uszczelki, podkładki mocowania górnego, olejowej uszczelki zabezpieczającej i – w przypadku amortyzatorów przednich – łożyska.

Jak rozpoznać usterkę mocowania amortyzatora?

Tak jak i wiele innych części pojazdu, mocowanie kolumny zawieszenia jest elementem eksploatacyjnym, który należy regularnie wymieniać. Według producentów interwał wymiany wynosi zwykle około 2 lat. Jest to jednak tylko orientacyjna wartość. Wszystko zależy bowiem między innymi od stylu jazdy oraz nawierzchni, po której najczęściej porusza się pojazd. W przypadku jazdy po dziurawych drogach mocowanie amortyzatora zużyje się znacznie szybciej.

Warto także uważnie obserwować stan zawieszenia i reagować na wszystkie niepokojące sygnały. Jeżeli w trakcie jazdy po nierównościach słyszymy stukanie lub odczuwamy wibracje na kierownicy i pogorsza się sterowanie przy skręcaniu zdecydowanie warto dokładnie przyjrzeć się sprawności układu. Za objawy te może odpowiadać jednak nie tylko uszkodzone mocowanie zawieszenia, ale także inne części, dlatego też jeżeli nie posiadamy wystarczającej wiedzy i sprzętów diagnostycznych, warto powierzyć sprawdzenie stanu technicznego specjaliście.

Wymiana mocowania kolumny zawieszenia

Ze względu na to, że mocowanie kolumny zawieszenia jest zwykle dosyć tanie, część ta nie jest naprawiana. Wymiana tego podzespołu nie jest najprostszym zadaniem, dlatego najczęściej jest zlecana specjalistom. Sprawa jest nieco łatwiejsza w przypadku tylnego mocowania zawieszenia. Jeżeli jednak chodzi o przednią oś, to ze względu na specyfikę budowy kolumny MacPhersona, do przeprowadzenia pracy niezbędny może być specjalistyczny ściągacz do sprężyn. Wymiana mocowania amortyzatora w profesjonalnym warsztacie zwykle nie jest jednak zbyt droga – specjalista wyposażony w odpowiednie narzędzia powinien być w stanie przeprowadzić ją bardzo szybko.