Przekładnia kierownicza / pompa - wybierz markę
Przekładnie kierownicze
Aby ruch kierownicy powodował skręty kół, musi zostać na nie przeniesiony poprzez zastosowanie odpowiedniego mechanizmu. Temu właśnie służy przekładnia kierownicza. Zasadniczy mechanizm działania przekładni kierowniczej pozostaje niezmienny od dziesiątek lat. Niemniej występują pewne różnice pomiędzy poszczególnymi rozwiązaniami. Stosuje się dzisiaj czasami mechanizmy ślimakowe i ślimakowo-kulkowe, jednak wciąż najpopularniejszy jest mechanizm zębatkowy, określany również jako maglownica.
Jak działa maglownica?
Sposób działania mechanizmu przenoszenia ruchu obrotowego z kierownicy na koła jest dość prosty. Obrót kierownicy powoduje ruch zębatki, poruszającej maglownicą. W ten sposób maglownica zostaje wprawiona w ruch i przekazuje go dalej, powodując obrót kół. Tego typu przekładnia kierownicza jest stosowana w samochodach z osią niezależną.
Pompa wspomagania w nowoczesnym samochodzie
Od lat każdy nowy samochód wyposażony jest w system wspomagania. Chodzi o ułatwienie ruchu kierownicą, za co odpowiada pompa wspomagania. Jej zadaniem jest obniżenie poziomu siły, wymaganego do obracania kierownicą. Innymi słowy, siła rąk człowieka otrzymuje wsparcie.
Pompa wspomagania w starszego typu pojazdach to najczęściej model hydrauliczny. Napędza ją pasek klinowy. Działanie pompy tego typu jest zadowalające, jednak mankament stanowi zwiększone spalanie. Natomiast nowsza, elektryczna pompa wspomagania to model zasilany alternatorem. Oznacza to, że nie dochodzi tutaj do większego spalania. Co więcej, układ wspomagania zbudowany na bazie pompy elektrycznej jest mało skomplikowany, niewielki i tani.
Przekładnia kierownicza i pompa wspomagania – awarie
Maglownice, a także inne przekładnie kierownicze, to elementy bezobsługowe. Oznacza to, że przez cały okres użytkowania pojazdu nie trzeba ingerować w pracę przekładni. Jednak z czasem ulegnie ona w końcu awarii, choćby wskutek zwykłego zużycia. Maglownice to bardzo trwałe elementy, których wymiana często nie jest konieczna nawet po przejechaniu 200 000 kilometrów. Jednak kiedy już dojdzie do awarii, zwykle trzeba wymienić przekładnię jak najszybciej.
Wśród zagrożeń dla przekładni kierowniczych na pierwszym miejscu należy wymienić korozję. Wilgoć może doprowadzić do powstania rdzy, a w konsekwencji ukruszenia kół zębatych. Podobne działania wykazują piasek, żwir i inne zanieczyszczenia, które mogą przedostawać się do układu kierowniczego. Kolejne zagrożenie to uszkodzenie czysto mechaniczne, będące efektem uderzenia.
Również pompa wspomagania może ulec awarii. Jednym z powodów niesprawności tego urządzenia jest przegrzanie. Istnieje również ryzyko zapowietrzenia oraz niedostatku płynu lub jego zbyt niskiego ciśnienia.
Oferta Centrum Auto
W naszym sklepie znajdziesz liczne przekładnie, w tym przede wszystkim jakościowe maglownice. Oferujemy również pompy wspomagania. Każdy produkt pochodzi od renomowanego, sprawdzonego producenta. Wśród marek, z którymi współpracujemy, znajdują się między innymi:
- Delco Remy,
- Części Bosch,
- Części TRW,
- Optimal,
- Mapco.
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą i wyboru odpowiedniego produktu. Posiadamy przekładnie kierownicze i pompy do prawie wszystkich samochodów poruszających się po europejskich drogach.