Układ hamulcowy - wybierz markę
Układ hamulcowy i jego najważniejsze części
Niewątpliwie do najważniejszych w całym samochodzie należy układ hamulcowy. Odpowiada on za zmniejszenie prędkości jazdy oraz zatrzymanie pojazdu. Krótka droga hamowania, szybka reakcja układu hamulcowego i niezawodność są niezbędne, aby można było czuć się w danym aucie rzeczywiście bezpiecznie. Układ tworzy wiele części, a sprawność każdej z nich jest równie ważna.

ALFA ROMEO

AUDI

BMW

CHEVROLET

CITROËN

DAEWOO

FIAT

FORD

HONDA

HYUNDAI

KIA

MAZDA

MERCEDES-BENZ

MITSUBISHI

NISSAN

OPEL

PEUGEOT

RENAULT

SEAT

SKODA

SUBARU

SUZUKI

TOYOTA

VOLVO

VW

ASTON MARTIN
.png)
BMW (BRILLIANCE)

CADILLAC

CHRYSLER

CUPRA

DACIA

DAIHATSU

DODGE

FERRARI

FORD AUSTRALIA

FORD OTOSAN

FORD USA

GMC

HUMMER

INFINITI

ISUZU

IVECO

JAGUAR

JEEP

LADA

LAMBORGHINI

LANCIA

LAND ROVER

LEXUS

MAN

MASERATI

MAYBACH

MG

MINI

PORSCHE

RAM

RANGER

ROLLS-ROYCE

ROVER

SAAB

SMART

SSANGYONG

TATA

TESLA

VAUXHALL
Główne części układu hamulcowego
Warto zaznaczyć, że nie każdy układ hamulcowy wygląda tak samo. Wyróżniamy różne typy, przez kryterium mechanizmu działania. Do niedawna najpowszechniejszym podziałem był ten na hamulce bębnowe i tarczowe. Jednak dzisiaj układy bębnowe są już bardzo rzadko spotykane, a modele tarczowe wyparły je na dobre. Natomiast jeśli chodzi o tarczowe układy hamulcowe, można je podzielić na: hydrauliczne, pneumatyczne, mechaniczne i mieszane. Tego podziału dokonuje się przez kryterium sposobu przekazania sygnału hamowania z pedału hamulca do koła. W przypadku najpopularniejszych, hydraulicznych układów hamulcowych, wykorzystuje się olej hamulcowy, który zwiększając ciśnienie, wywołuje nacisk na elementy przytwierdzone do zwrotnicy koła. W modelach pneumatycznych olej jest zastępowany przez powietrze, a w mechanicznych funkcję przejmuje linka hamulcowa. Jak jednak wspomniano, układ hamulcowy zwykle opiera się na mechanizmie hydraulicznym. Najpowszechniej wykorzystywane hamulce – tarczowe hydrauliczne - składają się z następujących części układu hamulcowego:
- klocki hamulcowe,
- tarcze hamulcowe,
- zaciski z tłoczkami,
- pompa hamulcowa,
- pedał hamulca.
Oczywiście układ hamulcowy tworzy również szereg pomniejszych elementów, takich jak choćby rozmaite uszczelki. Skupmy się jednak na częściach specyficznych i najważniejszych dla tego układu.
Jak działa układ hamulcowy?
Warto przybliżyć nieco kwestię tego, w jaki sposób części układu hamulcowego doprowadzają do zatrzymania pojazdu. Otóż przebiega to w następujących etapach:
- Kierowca naciska pedał hamulca. Siła, z jaką to robi, decyduje o poziomie wzrostu ciśnienia hydraulicznego, a tym samym mocy nacisku na elementy bezpośrednio odpowiedzialne za zatrzymanie koła. Innymi słowy, im mocniejszy nacisk, tym intensywniejsze hamowanie.
- Naciśnięcie pedału hamulca jest sygnałem dla pompy hamulcowej, aby uwolnić olej hamulcowy, który jest poddawany naciskowi powodującemu wzrost ciśnienia.
- Olej hydrauliczny pod ciśnieniem naciska na tłoczki, powodując ich wysunięcie z przytwierdzonych do zwrotnic kół zacisków. Tłoczek popycha klocek hamulcowy, dociskając go do tarcz hamulcowych.
- Klocki hamulcowe w kontakcie z tarczami wytwarzają siłę tarcia, która powoduje spowolnienie ruchu kół. Warto podkreślić, że mowa tutaj o spowolnieniu, a nie natychmiastowym, całkowitym zatrzymaniu ich ruchu. Nie może dojść do unieruchomienia żadnego koła, na żadnej osi, gdyż spowodowałoby to utratę panowania kierowcy nad pojazdem.
Jak dbać o części układu hamulcowego?
Układ hamulcowy jest poddawany intensywnej eksploatacji. Dlatego też poszczególne jego elementy stosunkowo szybko ulegają zużyciu. Warto zatem kontrolować stan techniczny części układu hamulcowego, poprzez regularne przeglądy. W przypadku zużycia lub awarii któregoś z elementów należy jak najszybciej poddać go wymianie, aby mieć pewność w kwestii bezpieczeństwa jazdy. Aby wydłużyć żywotność układu hamulcowego, należy w miarę możliwości unikać gwałtownego hamowania. Wskazana jest regularna wymiana oleju hamulcowego, a przede wszystkim korzystanie z wysokiej jakości części układu hamulcowego.