1. « Wróc do  CentrumAuto.pl
  2. Motoryzacja
  3. Kiedy tarcze hamulcowe nadają się do wymiany? Objawy zużycia tarcz hamulcowych
, 2020-09-14 08:26:52
Kiedy tarcza hamulcowa nadaje się do wymiany?

Kiedy tarcze hamulcowe nadają się do wymiany? Wymiana tarcz hamulcowych.

Każda deformacja tarczy hamulcowej ma wpływ na skuteczność hamulca, a co za tym idzie drogę hamowania. Psuje to bowiem gwarancję poczucia bezpieczeństwa na drodze...


 

Uszkodzenia mechaniczne, pęknięcia, ślady korozji na powierzchni trącej będące informacją o złej współpracy zacisku z klockami hamulcowymi a tarczą hamulcową musi być sygnałem do kontroli stanu układu hamulcowego i najczęściej do wymiany tarcz hamulcowych wraz z kompletem klocków hamulcowych i innych elementów współpracujących. Pomijalnym parametrem określającym wymianę tarcz hamulcowych, jako bezwzględna to dopuszczalna grubość tarczy hamulcowej. Parametr ten przez wielu użytkowników i niestety serwisy samochodowe jest najczęściej pomijany przy serwisie układu hamulcowego.

Nic bardziej mylnego. Minimalna grubość tarczy hamulcowej jest podawana nie tylko w instrukcjach serwisowych, ale coraz częściej nanoszona, jako bardzo ważny parametr na obrzeżu tarczy hamulcowej.

Duża średnica tarcz hamulcowych ma wpływ na ich masę. Nie można zwiększać grubości tarcz hamulcowych, bo ma ona ogromny wpływ na pracę zawieszenia, amortyzację, jako masa nie resorowana. Często zużycie pierścienia trącego o 2mm obustronnie jest informacją dla serwisu o konieczności wymiany tarcz na nowe. Do niedawna samochody potrafiły przejechać 2 i 3 komplety klocków hamulcowych na jednych tarczach hamulcowych. Dzisiaj bardzo często podczas wymiany zużytych klocków hamulcowych po 30-40 tysiącach przejechanych kilometrów pomiar tarczy hamulcowej wskazuje potrzebę jej wymiany.

Cieńsza tarcza niż dopuszczalna przez producenta będzie miała wpływ na temperaturę pracy pary trącej, która doprowadzi do deformacji tarczy hamulcowej oraz spadku skuteczności hamowania.

 

Zobacz również > Filtry w aucie: Sprawdź, kiedy i jak je wymienić.

Co wpływa na deformacje tarczy hamulcowej?

Powodów deformacji tarcz hamulcowych tak naprawdę może być wiele. Problemy mogą powstać już w procesie projektowania tarcz hamulcowych do konkretnego pojazdu jak i samej produkcji. Tarcze hamulcowe ze względu na swoją masę mogą ulec deformacji podczas niewłaściwego transportu, składowania w magazynach i samej dostawy do klienta docelowego.

Jednakże najczęstsze przyczyny deformacji tarcz hamulcowych wynikają niestety z:

  • błędu montażu, jako niezgodnego z instrukcją serwisową montażu
  • niewłaściwego serwisu układów hamulcowych nawet tylko eksploatacyjnego
  • nieprzestrzegania momentów dokręcania śrub mocujących a najczęściej samych kół
  • braku poinformowania klienta o sposobie docierania nowego kompletu tarcz i klocków hamulcowych

Nie sposób pominąć jednocześnie deformacji tarcz hamulcowych, których powodem bywa forma eksploatacji samochodu. Na przykład przekroczenie dopuszczalnej, bezpiecznej temperatury pracy tarczy hamulcowej, nagłe schłodzenie rozgrzanej tarczy hamulcowej, brak wentylacji/schłodzenia tarcz hamulcowych po wykonaniu serii mocnych hamowań.

Również zły dobór elementów jak tarcza hamulcowa i klocek hamulcowy, ma wpływ na współczynnik tarcia, który będzie miał wpływ na drogę hamowania i temperaturę tej pary trącej.

Pamiętajmy, że efektbicia” podczas hamowania wskazuje na tarcze, jako źródło problemu.

Niestety diagnostyka i wnikliwe zbadanie problemu wskazuje często na uszkodzenie elementów zawieszenia, usterki elementów układu kierowniczego, łożysk kół, złą geometrie kół, źle wyważone koła, lub nawet źle dobrane felgi do konkretnego pojazdu i tutaj np. złe ET felgi.

 

 

Jak montować żeby uniknąć reklamacji?

Montaż tarcz i klocków należy przeprowadzić ze szczególną uwagą z zastosowaniem prostych narzędzi. Bezwzględnie stosować się do instrukcji montażowej, którą dostarcza producent pojazdu. Mało, kto wie, że w każdym opakowaniu między innymi tarcz, klocków, ATE daje wskazówki montażowe dla serwisu. Nawet dla roszczeń reklamacyjnych musimy znać procedury montażowe, aby mądrze opisać problem we wniosku. Niestety te instrukcje lądują zwykle w koszu wraz z opakowaniem.

Podczas montażu tarcz hamulcowych musimy pamiętać o starannym wyczyszczeniu piasty koła odpowiednimi narzędziami, nie wolno stosować mocno ściernych tarcz, które mogą powodować ubytki na powierzchni piasty.

Po wyczyszczeniu należy dokonać pomiaru płaszczyzny piasty przy użyciu liniału krawędziowego w celu sprawdzenia powierzchni piasty a następnie sprawdzić bicie poosiowe piasty wskaźnikiem zegarowym.

Montujemy tarczę hamulcową na przygotowana piastę i dokręcamy wszystkimi śrubami mocującymi koło z połową momentu dokręcania kół. Dokonujemy pomiaru wskaźnikiem zegarowym sprawdzając czy poosiowa odchyłka jest w zakresie dopuszczalnym przez producenta. Pozostawiamy taki zestaw aż do końca wymiany, aby zanieczyszczenia nie dostały się pomiędzy tarczę a piastę koła. Podczas montażu klocków hamulcowych musimy zwrócić również szczególna uwagę na instrukcję montażu. Każdy producent systemu hamulcowego ma często różne wskazówki dotyczące montażu klocków hamulcowych między innymi: miejsca smarowania, rodzaje stosowanych smarów, zestawy uzupełniające do montażu klocków, aby zwrócić uwagę na montaż klocków „kierunkowych” gdzie trzeba zastosować dodatkowe narzędzia pomocnicze.