Tarcze hamulcowe – jak wybrać? Jakie najlepsze?
Rodzaje tarcz hamulcowych
Wybierając tarcze samochodowe, w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na ich rodzaj. To, jaki typ elementów został zamontowany w naszym samochodzie, zależy przede wszystkim od jego modelu, klasy, masy czy też przeznaczenia. Nie oznacza to jednak, że nie możemy zmienić starych tarczy na rozwiązanie bardziej zaawansowane techniczne. Wiąże się to jednak ze zwiększonymi wydatkami, co nie w każdym przypadku może być opłacalne.
Z uwagi na rodzaj tarczy hamulcowych wyróżniamy:
1. Tarcze monolityczne – Charakteryzują się dużą wydajnością, jednak w trakcie intensywnej eksploatacji dochodzić może do ich nadmiernego przegrzania się. Wówczas stosowanie tych części nie jest bezpieczne, gdyż cechują się obniżoną skutecznością hamowania.
2. Tarcze wentylowane – W przypadku tarcz wentylowanych możemy mówić o wysokiej skuteczności hamowania, nawet w trudnych warunkach, które towarzyszą dynamicznej jeździe. Zmniejszone ryzyko przegrzania się wpływa także na trwałość samych tarczy, sprawiając, że nie zużywają się tak szybko.
3. Tarcze nacinane i nawiercane – stosowane są zazwyczaj w samochodach sportowych. Dynamiczna jazda wymaga bowiem zwiększonej wydajności i odporności na wysokie temperatury, co gwarantują modele nacinane i nawiercane. Dzięki temu podczas hamowania nie tracą one swoich właściwości.
Rozwiązania tego typu mają jednak pewną wadę. A mianowicie, przyspieszają zużywanie się okładzin ciernych. Gwarantują jednak dłuższą żywotność samych tarcz, co sprawia, że są coraz chętniej stosowane przez kierowców, którzy preferują dynamiczną jazdę.
- nacinane tarcze hamulcowe – są mniej podatne na fading, gdyż ich podstawowym zadaniem jest odprowadzanie gazów powstających w trakcie hamowania. Dzięki temu pomiędzy klockiem hamulcowym a tarczą nie tworzy się poduszka powietrzna obniżająca skuteczność hamowania. Zaletą ich stosowania jest również to, iż oczyszczają powierzchnię klocka hamulcowego z zabrudzeń, pyłu i kurzu. Sprawia to, że między klockiem a tarczą nie ma zanieczyszczeń, które mogłyby obniżyć skuteczność hamowania. Dzięki temu klocek jest czysty w każdych warunkach drogowych, co gwarantuje jego bardzo dobre przyleganie do tarczy.
- nawiercane tarcze hamulcowe – nazwa tych tarczy może być trochę myląca. Nie posiadają one bowiem otworów przelotowych, a jedynie wgłębienia, których głównym zadaniem jest eliminowanie gazów, które tworzą się między klockiem hamulcowym a tarczą w trakcie hamowania. W porównaniu z nacinanymi tarczami hamulcowymi modele nawiercane w mniejszym stopniu zużywają klocki hamulcowe, jednak nie usuwają zanieczyszczeń. W trudnych warunkach drogowych ich skuteczność działania jest zatem obniżona.
4. Tarcze węglowo-ceramiczne – Zazwyczaj są montowane w sportowych autach. Coraz częściej można je jednak spotkać także w samochodach typu SUV. W ich wypadku duża masa pojazdu może wydłużyć drogę hamowania, dlatego niezbędne są tarcze, które gwarantują skuteczność działania nawet w warunkach silnego przegrzania.