
Jakie objawy daje zużyty alternator?
Za uruchomienie samochodu odpowiada akumulator, natomiast za odpowiednie ładowanie i dostarczanie energii elektrycznej podczas jazdy odpowiedzialny jest alternator. Sprawdzamy, jakie są najczęstsze przyczyny oraz objawy nieprawidłowego działania alternatora.
Co wpływa na zużywanie się alternatora?
Alternator, jak każdy inny element mechaniczny w samochodzie, z czasem ulega wyeksploatowaniu. Oczywiście, kierowca również może znacząco przyczynić się do skrócenia żywotności alternatora. Jednak w jego przypadku przede wszystkim liczy się jakość urządzenia oraz sensowność zastosowanych w nim rozwiązań, jak np. sprzęgło alternatora.
O ile wpływ jakości materiałów na tempo zużywania się alternatora jest oczywisty, o tyle znaczenie zastosowanych w nim rozwiązań nie zawsze jest brane pod uwagę przez kierowców. Podczas zakupu samochodu, nowego czy używanego, należy przede wszystkim sprawdzić umiejscowienie alternatora. W przypadku, gdy jest on zlokalizowany zbyt nisko, może być narażony na oddziaływanie zróżnicowanych oraz na dostawanie się do niego dużej ilości brudu. Te dwa czynniki to jedne z głównych przyczyn przyśpieszonego zużywania się alternatora.
Po czym poznać zużywający się alternator?
Objawem zużytego alternatora może być paląca się kontrolka na desce rozdzielczej sygnalizująca problem z ładowaniem akumulatora. Świecąca się kontrolka oznacza problem z napięciem podawanym do akumulatora (prawidłowe napięcie w aucie to wartość pomiędzy 13,8 a 14,5 V). W takim przypadku prawdopodobnie dojdzie do szybkiego rozładowania akumulatora.
Jednak kontrolka ta wcale nie musi świecić się bez przerwy. Zużyty alternator może działać nierównomiernie i w pewnych odstępach czasu dostarczać do akumulatora zbyt duże lub zbyt niskie napięcie. Bagatelizowanie tego objawu zużywania się alternatora może doprowadzić do bardzo szybkiego uszkodzenia akumulatora.
Objawy świadczące o tym, że alternator uległ nadmiernemu zużyciu, to również:
- problemy ze światłami – ich nierówna praca, czyli zauważalne mruganie lub przerywanie świecenia, może być oznaką uszkodzenia alternatora, co dodatkowo może skutkować szybkim przepaleniem żarówek
- hałasujący pasek alternatora – pasek podczas poruszania się po kole pasowym może wydawać nienaturalne dźwięki (świszczenie czy skrzypienie) – może to oznaczać nadmierne zużycie alternatora
- szum w łożyskach – zużyte łożyska będą wydawały charakterystyczny odgłos szumu, który jest efektem eksploatacji oraz uszkodzenia alternatora
- problem z uruchomieniem silnika – uszkodzony alternator wpływa negatywnie na rozruch silnika (niepełna moc ładowania akumulatora potrzebna do rozruchu silnika)
Kontrolka ładowania to nie wszystko
Podczas uruchamiania jednostki napędowej kontrolka akumulatora zapala się, ale zaraz po odpaleniu silnika powinna zgasnąć. Jeżeli jednak tak się nie stanie, należy sprawdzić, w czym leży problem.
W pierwszej kolejności należy skontrolować kondycję akumulatora, używając w tym celu areometru lub udając się na diagnostykę do serwisu. Warto sprawdzić również napięcie na klemach akumulatora. Jeżeli wszystko jest w porządku, problem musi leżeć w alternatorze.
Problemem z uszkodzonym alternatorem jest to, że kontrolka ładowania akumulatora może się w ogóle nie zapalać lub samochód w ogóle takiej kontrolki nie posiada. W takich przypadkach objawem zużycia alternatora będzie poziom naładowania akumulatora oraz praca poszczególnych odbiorników prądu.
Jeśli mimo regularnego pokonywania dużych odległości akumulator balansuje na granicy rozładowania, a odbiorniki pokładowe zasilane prądem zaczynają działać nierówno (np. światła, radio itp.), problem zapewne tkwi w alternatorze.
Być może szczotki, łożyska albo pasek alternatora zwyczajnie się zużyły lub też doszło do pęknięcia obudowy urządzenia (nisko położony alternator może ulec uszkodzeniu mechanicznemu), która przestała chronić alternator przed działaniem czynników zewnętrznych.