1. « Wróc do  CentrumAuto.pl
  2. Motoryzacja
  3. Poradniki
  4. Jak poprawnie i samodzielnie sprawdzić stan zawieszenia
Jakub Domański, 2023-03-06 12:11:13
Jak poprawnie i samodzielnie sprawdzić stan zawieszenia

Jak poprawnie i samodzielnie sprawdzić stan zawieszenia

Sprawne zawieszenie odgrywa kluczową rolę dla komfortu, ale też bezpieczeństwa jazdy. Awarie w tym obszarze wymagają absolutnie natychmiastowej interwencji. Jednak jak je zdiagnozować? Wyjaśniamy to w poniższym artykule, wskazując również na najczęstsze usterki zawieszenia i sposoby na to, aby ich unikać lub przynajmniej odłożyć je w czasie.


Jak poznać, że zawieszenie jest do wymiany?

Czasami nie jest konieczne przeprowadzanie pogłębionej diagnozy, aby wiedzieć, że któryś element zawieszenia uległ uszkodzeniu. Pewne objawy są wspólne dla niesprawności większości podzespołów i części. Należą do nich:

  • Stukanie – słyszane z dolnej części pojazdu, początkowo przeważnie z jednej, a później z obu stron.
  • Pogorszenie przyczepności – zwłaszcza na zakrętach auto może być podsterowne lub nadsterowne.
  • Zmniejszona kontrola nad kołami – odczuwalna głównie jako konieczność mocniejszego kręcenia kierownicą na zakrętach lub w formie niespodziewanego zachowania kół.

Stuki w zawieszeniu – co powinno niepokoić?

Absolutnie podstawowym objawem niesprawności zawieszenia są stuki. Mogą występować z różnym natężeniem głośności. W wielu przypadkach dźwięk rozchodzi się po zawieszeniu, przez co trudno zidentyfikować jego konkretne źródło. Najczęściej jest słyszalne podczas wchodzenia w zakręty oraz przejeżdżania po nierównościach. Stuki są efektem rozmaitych usterek, jednak najczęściej są to:

  • wybicie sworznia wahacza – w dzisiejszych samochodach wahacze zawieszenia są kluczowe dla możliwości kontroli ruchu auta, zatem każda niesprawność w tym obszarze wymaga natychmiastowej interwencji.
  • zużycie elementów gumowo-metalowych, takich jak przegub samochodowy – zwykle spowodowane wyeksploatowaniem.
  • awaria amortyzatorów – zarówno amortyzatory gazowe, jak i olejowe mają swój określony czas bezawaryjnego użytkowania.
  • uszkodzenie łącznika stabilizatora – jeden z najbardziej awaryjnych elementów zawieszenia. Całe szczęście łącznik stabilizatora jest bardzo tanią częścią.

Źródłami stuków mogą być też elementy układu kierowniczego. Najczęściej chodzi o końcówki drążków kierowniczych. Należy jednak pamiętać, że drążki kierownicze to części mocno eksploatowane, zatem również inne ich elementy mogą ulegać awariom.

Stuki w zawieszeniu

Co psuje się najczęściej? Usterki układu zawieszenia

Kierowcy zgłaszają różnorodne awarie zawieszenia, przy czym podzespoły i elementy uzupełniające układu, które psują się zdecydowanie najczęściej, to:

  • Łącznik stabilizatora – część łącząca wahacz ze stabilizatorem jest narażona na ciągłe obciążenia, co prowadzi do częstych usterek. Większość mechaników twierdzi, że w kwestii usterek zawieszenia to właśnie awarie łącznika stabilizatora są raportowane najczęściej.
  • Elementy gumowe i gumowo-metalowe – nie tylko przegub samochodowy, ale też wszelkie uszczelki i zawory to elementy eksploatacyjne, których regularna wymiana to konieczność w przypadku każdego pojazdu.
  • Sworzeń wahacza – o ile wahacze samochodowe to elementy trwałe i rzadko wymagają wymiany, o tyle sworznie należą do najbardziej awaryjnych części w tym obszarze pojazdu. Wynika to z ich stałego obciążenia, zarówno podczas skrętów, jak i jazdy na wprost.
  • Amortyzatory – najczęstsze uszkodzenie dotyczy wybicia oleju lub gazu. Naturalnym zjawiskiem jest zużycie elementu po przejechaniu 70-90 tys. km, przy czym ostatecznie dystans ten zależy od sposobu użytkowania auta. Unikanie dziur i gwałtownego hamowania wydłuża żywotność tych części.

Usterki układu zawieszenia

Jak dbać o zawieszenie samochodu?

Sprawność zawieszenia w dużej mierze zależy od tego, w jaki sposób użytkowany jest dany samochód. Powyżej wskazaliśmy już, że ma to duży wpływ na amortyzatory, w rzeczywistości jednak odgrywa znaczenie również w przypadku wahaczy, stabilizatora i wszelkich innych elementów. Dbanie o zawieszenie oznacza przestrzeganie następujących wskazówek:

  • unikaj nierówności na drogach – zarówno dziur, jak i progów zwalniających,
  • nie skręcaj gwałtownie,
  • nie hamuj gwałtownie,
  • wykonuj regularne przeglądy i naprawy.

Jak samemu sprawdzać elementy zawieszenia?

Samodzielna kontrola stanu zawieszenia polega głównie na ocenie wzrokowej i słuchowej. Sprawdź, czy na poszczególnych elementach nie pojawiła się rdza, czy wahacze nie są wykrzywione, a na amortyzatorach nie pojawił się olej. Aby sprawdzić przegub samochodowy, należy skontrolować jego grubość. O nieprawidłowym funkcjonowaniu zawieszenia może też świadczyć nierównomiernie wytarty bieżnik na oponach. Pewnych odpowiedzi na temat stanu zawieszenia dostarczy Ci też podróż po nierównym terenie, ze zmienną prędkością. Przyuważ, jak zachowuje się pojazd, czy odczuwasz problemy na zakrętach lub inne sygnały słabszej przyczepności kół. Ważnym wskaźnikiem są też wspomniane wielokrotnie w tym artykule stuki z dolnej części pojazdu.

Zawieszenie składa się z bardzo wielu, mocno eksploatowanych elementów, przez co usterki są nieuniknione. Najlepszym co może zrobić kierowca, jest postępowanie zgodnie ze wskazówkami dbania o zawieszenie. Możliwa jest też samodzielna kontrola jego stanu, jednak w pełni wiarygodna i kompleksowa diagnostyka okazuje się możliwa tylko w warsztacie.