1. « Wróc do  CentrumAuto.pl
  2. Motoryzacja
  3. Jak odpowietrzyć diesla? Przyczyny, objawy i rozwiązanie problemu
, 2019-09-09 13:55:12
Jak odpowietrzyć diesla? Przyczyny, objawy i rozwiązanie problemu

Jak odpowietrzyć diesla? Przyczyny, objawy i rozwiązanie problemu.

Wiadomym faktem jest to, że wysokoprężne silniki typu diesel jednak, są bardziej narażone na pewnego typu usterki i awarie, niż ich benzynowe odpowiedniki. Jedną z przykrych i niepożądanych możliwości, jakie mogą przydarzyć się posiadaczom pojazdu wyposażonego w silnik diesla, jest zapowietrzenie układu paliwowego. Może do niego dojść z różnych przyczyn. Sprawdźmy, kiedy może się tak zdarzyć i jak odpowietrzyć diesla...


Wiadomym faktem jest to, że wysokoprężne silniki typu diesel jednak, są bardziej narażone na pewnego typu usterki i awarie, niż ich benzynowe odpowiedniki. Jedną z przykrych i niepożądanych możliwości, jakie mogą przydarzyć się posiadaczom pojazdu wyposażonego w silnik diesla, jest zapowietrzenie układu paliwowego. Może do niego dojść z różnych przyczyn.

Sprawdźmy, kiedy może się tak zdarzyć i jak odpowietrzyć diesla...

Przyczyny zapowietrzenia układu paliwowego diesel

Przyczyny zapowietrzenia układu paliwowego diesel mogą być rozmaite. Jedną z możliwości jest nieszczelność układu, która może zaistnieć, kiedy dojdzie do pęknięcia przewodu lub w przypadku rozszczelnienia filtra paliwowego.

Do zapowietrzenia dochodzi także, kiedy przy samochodzie wykonywane są czynności wymienne, np. związane z wtryskami paliwa lub filtrami paliwowymi.

Najczęściej jednak, zapowietrzenie układu paliwowego pojawia się efekt niewłaściwego użytkowania pojazdu. Chodzi tu o dopuszczenie do sytuacji całkowitego braku paliwa.

Kiedy zbiornik zostanie całkowicie opróżniony, pompa wtryskowa zasysa powietrze zamiast paliwa w wyniku czego dochodzi właśnie do zapowietrzenia. W takiej sytuacji samochodu już nie uruchomimy, nawet jeżeli wlejemy paliwo do zbiornika. Dzieje się tak, ponieważ zalegające powietrze blokuje dostęp paliwa do wtryskiwaczy.

Objawy zapowietrzonego diesla

W przypadku niewielkiego zapowietrzenia układu paliwowego, podczas jazdy może być zauważalny brak mocy, brak przyspieszenia i szarpanie silnika. Może pojawić się także zaburzenie równości pracy silnika w sytuacji, kiedy pojazd znajduje się na biegu jałowym.

Kiedy układ zostanie mocno zapowietrzony, najbardziej wyczuwalnym objawem jest brak możliwości odpalenia samochodu, mimo sprawnej pracy rozrusznika oraz naładowanego i poprawnie funkcjonującego akumulatora.

Jak odpowietrzyć diesla po wymianie filtra paliwa?

Wymiana filtra paliwowego bardzo często wiąże się z zapowietrzeniem układu paliwowego. Po takich czynnościach, niemal zawsze wymagane jest przeprowadzenie procesu odpowietrzania.

  • Najbardziej powszechną metodą pozbywania się powietrza z układu paliwowego jest kilkukrotne włączanie i wyłączanie zapłonu, przy jednoczesnym poluzowaniu zaworów wtryskowych.
  • Uruchamianie pracy rozrusznika przyczynia się do pompowania paliwa. Rozrusznik powinien działać do momentu, w którym zauważymy, że z poluzowanych zaworów zaczyna wydobywać się paliwo.
  • W tym momencie należy wyłączyć zapłon, a następnie dokręcić wtryski, pozostawiając poluzowane te zawory, z których paliwo się nie wydobywało lub tryskało z niewielką mocą.
  • Następnie czynność należy powtórzyć. Kiedy włączenie zapłonu spowoduje wydobycie się ropy z pozostawionych luźno wtrysków, należy go ponownie wyłączyć i dokręcić pozostawione wcześniej wtryski.

W tym momencie auto powinno odpalić bez większych trudności. Przebieg tego procesu oraz czas jaki będzie potrzebny na jego wykonanie, uzależniony jest od stopnia zapowietrzenia układu paliwowego. Warto pamiętać, by przy montażu nowego filtra zalać go paliwem, tak, by nie pracował on na sucho, co zmniejszy napewno stopień zapowietrzenia.

Jak odpowietrzyć diesla po braku paliwa?

Jeżeli doprowadzimy do całkowitego braku paliwa, układ paliwowy również zostanie zapowietrzony. W takiej sytuacji należy postępować dokładnie w ten sam sposób, jaki został opisany powyżej.

Czasami jednak może on być niewystarczający ze względu na bardziej silny stopień zapowietrzenia. Należy wtedy posiłkować się pracą pompy ręcznej, która znajduje się przy wielu silnikach.

Pomaga ona wypompować nagromadzone powietrze. Jeżeli nie zlokalizujemy jej, należy skorzystać z pompy podciśnieniowej oddzielnej.