1. « Wróc do  CentrumAuto.pl
  2. Motoryzacja
  3. Filtry w samochodzie: Sprawdź, kiedy je wymienić.
Jakub Domański, 2020-09-14 08:32:25
Filtry w samochodzie: Sprawdź, kiedy i jak to zrobić.

Filtry w aucie: Sprawdź, kiedy i jak je wymienić.

O ile z wymianą filtra oleju jest dość łatwo - gdyż wymieniamy go wraz z olejem silnikowym i zazwyczaj robimy to regularnie, to już w przypadku filtra paliwa czy powietrza najczęściej przypominamy sobie o nich, gdy z autem coś się dzieje.


Filtry w samochodzie są podstawowymi elementami eksploatacyjnymi, a ich regularna wymiana jest obowiązkiem każdego właściciela auta. W każdym samochodzie znajduje się kilka rodzajów filtrów. Ich rola polega na oczyszczaniu podzespołów, z którymi współpracują. 

Filtr oleju silnikowego

Zadaniem tego filtra jest ograniczenie ilości zanieczyszczeń dostających się do silnika wraz z zasysanym powietrzem oraz oczyszczanie oleju. Warto dodać, że filtr powietrza nie wyłapuje wszystkich zanieczyszczeń z atmosfery w 100 procentach. Dostają się więc one do silnika i zadanie ich zatrzymania ma filtr oleju. Jest po prostu bardziej czuły od filtra powietrza.

Dobór filtra oleju do danego silnika przez jego producenta uzależniony jest m.in. od konstrukcji jednostki napędowej. Producenci  filtrów podają w katalogach, do jakich silników one pasują. Należy przy tym pamiętać, że tylko filtry oryginalne lub renomowanych firm gwarantują bezpieczeństwo użytkowania.

Filtr oleju wymienia się zwykle wraz z olejem i uszczelką korka spustowego. Częstotliwość wymian określają normy producenta. Jest ona również zależna od sposobu i warunków eksploatacji pojazdu. Zwykle z olejem wymieniamy go co roku lub po przejechaniu 10-20 tys. km.

 

Filtr paliwa

 

Jego zadaniem jest oczyszczanie paliwa. Warto wiedzieć, że zanieczyszczenia paliwa zazwyczaj są groźniejsze dla silników Diesla niż benzynowych. Wynika to z rozwiązań konstrukcyjnych - przede wszystkim z zastosowania w jednostkach wysokoprężnych wysokociśnieniowej aparatury wtryskowej. Najczęściej w układach zasilania silników o zapłonie iskrowym stosuje się tylko siatkowe filtry zabezpieczające oraz małe papierowe filtry przewodowe.

Filtr przewodowy instaluje się w silniku z reguły pomiędzy pompą zasilającą a wtryskiwaczami. Charakteryzuje się on stosunkowo dużą trwałością. Wymieniamy go po przebiegu od 15 tys. km do 50 tys. km - w zależności od producenta.

 

Filtr powietrza

 

Filtr powietrza zabezpiecza silnik przed dostaniem się zanieczyszczeń do silnika.

Powietrze jest niezbędnym czynnikiem w procesie spalania paliwa w silniku. Przyjmuje się, że silnik zasysa przeciętnie ok. 20 g kurzu na 1000 przejechanych kilometrów. Nie wolno dopuścić, by kurz dostał się do wnętrza jednostki napędowej, bo może uszkodzić powierzchnie cylindrów, tłoków i pierścieni tłokowych, obniżając tym samym żywotność silnika.

Wymieniając filtr powietrza należy być ostrożnym i precyzyjnym. Trzeba uważać, by jego zawartość nawet w najmniejszej części nie dotarła do wnętrza silnika.

 

Filtr kabinowy

 

Podstawowym zadaniem tego filtra jest oczyszczanie powietrza tłoczonego do wnętrza pojazdu. Zatrzymuje on większość pyłków roślin, zarodników grzybów, kurzu, dymu, cząstek asfaltu, drobin gumy pochodzącej ze ścieranych opon, kwarcu i innych zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu zgromadzonym nad jezdnią.

Filtry kabinowe powinny być wymieniane nie rzadziej niż raz na rok lub po przejechaniu 15 tys. kilometrów. Niestety, wielu użytkowników samochodów o tym zapomina, a zanieczyszczenia dostając się do wnętrza samochodu mogą negatywnie oddziaływać na kierowcę i pasażerów.

 

Ostatecznymi sygnałami do wymiany filtra są:

  • parowanie szyb,
  • zauważalne zmniejszenie ilości powietrza tłoczonego przez dmuchawę,
  • nieprzyjemny zapach w kabinie, który pochodzi od rozwijających się w filtrze bakterii.

Filtry kabinowe pomagają nie tylko osobom cierpiącym na alergię, uczulenia czy astmę. Dzięki nim poprawia się samopoczucie kierowcy i pasażerów, a podróż staje się nie tylko bezpieczniejsza, ale i mniej uciążliwa. Stojąc w korkach jesteśmy przecież narażeni na wdychanie szkodliwych substancji, których stężenie w kabinie samochodowej jest nawet sześć razy większe niż na poboczu drogi.

 

Filtry kabinowe z węglem aktywnym

 

W trosce o ochronę własnego zdrowia warto zastosować filtr kabinowy z węglem aktywnym. Ma on tę samą wielkość co filtr standardowy, a dodatkowo zatrzymuje szkodliwe gazy. Aby filtr kabinowy z węglem aktywnym w 100 procentach zatrzymywał szkodliwe substancje gazowe, takie jak ozon, związki siarki i azotu ze spalin, powinien zawierać dobrej jakości węgiel aktywny.

Sprawnie działający filtr przyczynia się do zmniejszenia zagrożenia wystąpień reakcji alergicznych błon śluzowych nosa i oczu, kataru czy podrażnień układu oddechowego - chorób, na które coraz częściej cierpią ludzie, którzy wiele czasu spędzają za kierownicą.

W zasadzie nie można określić czasu, kiedy nastąpi całkowite zapchanie filtra. Okres eksploatacji zależy od ilości zanieczyszczeń zawartych w powietrzu.

 

Filtr cząstek stałych

 

Filtr cząstek stałych (skrót DPF  lub FAP) jest montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych. Oczyszcza on gazy spalinowe z cząstek sadzy. Wprowadzenie filtrów DPF pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami  Diesla.

Wydajność prawidłowo działającego filtra zawiera się w przedziale od 85 do 100 proc., co oznacza, że do atmosfery przedostaje się nie więcej niż 15 proc. zanieczyszczeń.

Gromadzące się w filtrze cząstki sadzy powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. W części pojazdów stosuje się filtry jednorazowe, wymagające wymiany po zapełnieniu filtra. Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest samooczyszczanie filtra, polegające na katalitycznym spalaniu sadzy po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury.

Stosowane są też aktywne systemy wypalania zgromadzonej w filtrze sadzy - na przykład okresowa zmiana trybu pracy silnika. Jeszcze innym sposobem aktywnej regeneracji filtra jest okresowe podgrzewanie go dodatkowym płomieniem wtryskiwanej do filtra mieszanki, w wyniku czego sadza ulega spaleniu.

 

Przeczytaj też : Filtr cząstek stałych DPF/FAP Podstawowe informacje.