
Co to jest napinacz rozrządu i dlaczego warto go wymieniać?
Napinacz paska rozrządu to część jednego z najważniejszych układów pojazdu. Element ten ulega z czasem zużyciu, co może skutkować groźnymi awariami, łącznie z całkowitym uszkodzeniem silnika. Dowiedz się, jak działa napinacz rozrządu i w jaki sposób rozpoznać objawy świadczące o konieczności jego wymiany.
Co to jest napinacz paska rozrządu?
Elementy wchodzące w skład układu rozrządu pełnią bardzo ważną rolę w pojazdach i ich nieprawidłowe działanie może doprowadzić do poważnych konsekwencji. Z tego powodu wielu kierowców pamięta o konieczności wymiany paska zgodnie z interwałami zalecanymi przez producenta. Niektóre osoby nie zdają sobie jednak sprawy z tego, że wymieniać należy również napinacz paska rozrządu. Ta niewielka część cechuje się dosyć prostą budową, pełni jednak niezwykle ważne zadanie i nie można dopuścić do jej zbyt mocnego zużycia.
W jaki sposób działa napinacz paska rozrządu?
Napinacz rozrządu to część, która odpowiada za utrzymanie właściwego napięcia paska, co jest kluczowe dla zachowania sprawności jednostki napędowej. Układ ten pełni bowiem istotną funkcję, która polega na otwieraniu i zamykaniu zaworów w silniku. Cały mechanizm do prawidłowego działania wymaga bardzo wysokiej precyzji i nawet lekkie przeskoczenie na kole zębatym może prowadzić do całkowitego zniszczenia jednostki. Napinacz paska jest jednak częścią, która może ulec zużyciu. Jeżeli więc podczas jazdy zauważysz jedne z typowych oznak świadczących o konieczności wymiany, należy jak najszybciej odwiedzić mechanika. O jakich sygnałach jednak mowa?
Jakie są objawy zużycia napinacza paska rozrządu?
Zużyty napinacz rozrządu przestaje pracować prawidłowo, co często powiązane jest z charakterystycznym hałasem, który wydobywa się z okolicy silnika. Jest to dźwięk uderzania paska o osłonę. Zużycie tego elementu może także objawiać się występowaniem głośnego piszczenia. Ten dźwięk może jednak oznaczać także, że wymienić należy napinacz paska klinowego lub sam pasek wielorowkowy.
Innym objawem, który powinien Cię zaniepokoić, jest także pojawienie się kontrolki check engine. Sygnał ten nie musi oczywiście zwiastować konkretnie tej awarii – warto więc udać się wtedy do mechanika, który zweryfikuje, co odpowiada za pojawiający się komunikat. Do specjalisty należy wybrać się także, gdy nie jesteśmy pewni, czy hałas powodowany jest przez napinacz paska wielorowkowego, czy też jest to zwiastun awarii układu rozrządu.
Jakie są skutki awarii napinacza paska rozrządu?
Uszkodzony napinacz paska rozrządu może być powodem kosztownych w naprawie awarii, dlatego warto sprawdzać jego stan przy każdej wymianie paska. Trzeba także zastąpić go od razu, gdy pojawiają się objawy świadczące o jego zużyciu. Jeżeli będzie on bowiem działał zbyt słabo, możliwe jest przeskoczenie paska lub jego całkowite zsunięcie. Zbyt mocne napięcie, które jest najczęściej wynikiem nieprawidłowego montażu, również jest bardzo groźne i może doprowadzić do zerwania się paska. Konsekwencje obu tych sytuacji są bardzo poważne. W najlepszym przypadku, mowa tu bowiem o niemożliwości uruchomienia samochodu. W najgorszym wariancie zniszczenia dokonane w silniku będą tak duże, że konieczna będzie jego wymiana.