
Co ile wymieniać pasek rozrządu i ile to kosztuje?
Wymiana paska rozrządu to obok oczywistych wymian pozostałych elementów eksploatacyjnych jedna z podstawowych czynności obsługowych samochodu. Co ile wymieniać pasek rozrządu i ile to kosztuje?
Napęd rozrządu realizowany może być za pośrednictwem kół zębatych, łańcucha lub paska. Ostatnie rozwiązanie jest najtańsze w produkcji, przez co cieszy się największą popularnością wśród producentów. Zaniechania serwisowe w jego przypadku mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń w silniku. W poniższym poradniku przedstawiamy, co ile wymieniać pasek rozrządu i ile taka wymiana kosztuje.
Jakie jest zadanie rozrządu?
Zadaniem napędu rozrządu, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z paskiem czy łańcuchem, jest przenoszenie siły napędowej z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządu. Szybkość z jaką obraca się wałek rozrządu ustala częstotliwość otwierania i zamykania zaworów ssących i wydechowych w komorach spalania. Dodatkowo, w większości konstrukcji mechanizm rozrządu napędza również pompę wody, wprawiającą w ruch zawartość układu chłodzenia. Jakiekolwiek nieprawidłowości w pracy układu wynikające z błędnego montażu bądź zużycia materiałowego, bardzo szybko odbijają się na silniku. |
![]() |
Pasek rozrządu wyposażony jest w zęby gwarantujące stabilność podczas pracy na kołach zębatych wałka rozrządu, wału korbowego i pompie wody. Całość układu wspomagają rolki prowadzące i napinacze, odpowiedzialne za utrzymanie paska w ciągłym naprężeniu – dzięki nim pasek nie może przeskoczyć na kolejne zęby.
Dlaczego trzeba wymieniać pasek rozrządu?
Pamiętajmy o tym, że wykonany z gumy pasek rozrządu podatny jest na działanie warunków atmosferycznych – w zależności od aktualnych temperatur rozciąga się w innym stopniu. Większość produkowanych obecnie jednostek napędowych to silniki kolizyjne, wymagające perfekcyjnej synchronizacji posuwistych ruchów tłoków w cylindrach z otwieraniem i zamykaniem zaworów.
Ewentualny brak synchronizacji spowodowany przeskoczeniem bądź zerwaniem paska we wspomnianym przypadku prowadzi do zderzenia tłoków z zaworami.W optymistycznym wariancie uszkodzeniu ulegają tylko tłoki i zawory, narażając użytkownika na przynajmniej kilkuset złotową naprawę (w nowoczesnych silnikach koszty przekroczą przynajmniej 2 tysiące złotych).
Niestety, mechanicy donoszą o częstych uszkodzeniach kolejnych podzespołów takich jak wałek rozrządu, panewek, wału korbowego, a nawet głowicy. Tutaj rachunek za fachową naprawę przekroczy 10 tysięcy złotych, co skłania kierowców do zakupu sprawnego silnika.
Wielu kierowców zastanawia się nad rzeczywistą wytrzymałością paska rozrządu w swoich samochodach. Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Interwał różni się w zależności od silnika i producenta. Zawsze jednak specjaliści radzą dla bezpieczeństwa dokonywać częstszych wymian.
Co to jest tzw. mokry pasek rozrządu?
Rozwiązaniem spotykanym między innymi w czterocylindrowym silniku wysokoprężnym Forda 1.8 TDCI z lat 2008-2011 jest mokry pasek rozrządu.
W praktyce oznacza to, że pasek pracuje pod szczelną pokrywą w kąpieli olejowej – producent wymaga stosowania ściśle określonego oleju w trosce o żywotność paska. Wadą tego rozwiązania jest obecność drugiego paska łączącego dwa wałki rozrządu. W efekcie, mechanicy często zapominają o wymianie jednego z nich, co może skończyć się dewastacją silnika.
Wedle zaleceń Forda, mokry pasek rozrządu podlega wymianie co 10 lat lub 240 tysięcy km. Obecnie, podobne rozwiązanie stosowane jest w jednostce 1.0 EcoBoost – mechanicy nie zgłaszają problemów z niską wytrzymałością. Niemniej, warto skrócić interwał wymiany o połowę. Koszt kompleksowej usługi to 1300-1500 złotych.
Jak ocenić stan zużycia paska rozrządu?
Pasek rozrządu w przeciwieństwie do łańcucha spełniającego to samo zadanie, nie daje żadnych oznak zużycia – np. niepokojącym dźwiękiem. Doświadczony fachowiec będzie w stanie wstępnie ocenić po demontażu osłon kondycję w jakiej są zęby paska i materiał, z którego jest wykonany.
Szczególną uwagę warto zwrócić na stan pompy wody – głośna praca lub zauważalne wycieki zwiastują kres jej wytrzymałości. Zatarta pompa zatrzyma się doprowadzając do zerwania paska.
Cena wymiany paska rozrządu wraz z rolkami napinającymi, prowadnicami i pompą wody może istotnie różnić nawet w obrębie jednej marki, wersji silnikowej i rocznika.
Doskonałym przykładem jest zachwalany przez specjalistów benzynowy silnik Volvo 2.4 140/170 KM, w którym wymiana kompletnego rozrządu kosztować będzie około 650 złotych (do 2004 roku), natomiast w późniejszym okresie już 900-1100 złotych. W przypadku szwedzkiej jednostki, różnica cenowa spowodowana jest wprowadzeniem zmiennych faz rozrządu wymagających zmiany osprzętu.
Sprawdź również