1. « Wróc do  Strona główna
  2. Co nowego w świecie motoryzacji?
Co nowego w świecie motoryzacji?

Najbardziej nielubianą operacją przez mechaników, jest demontaż zapieczonych wtryskiwaczy. Dość często dochodzi w tym momencie do uszkodzenia samych wtryskiwaczy, a czasem również i głowicy. Stąd też często warsztaty mają podwykonawców, którzy specjalizują się w tej dziedzinie.

 

Dlaczego tak trudno je demontować?

 

Wszystko zależy od poszczególnych elementów, takich jak gniazda wtryskiwaczy, pierścienie uszczelniające czy też samych wtryskiwaczy, na występowanie nagaru i korozji. Nagar i korozja powstają na skutek uszkodzenia pierścienia uszczelniającego wtryskiwacza, co skutkuje wydostawaniem się z cylindra mieszanki oleju napędowego, spalin i sadzy. Długotrwałe utrzymywanie się takiego stanu rzeczy prowadzi do tego, iż szczelina między obudową wtryskiwacza a gniazdem głowicy wypełnia się twardym nagarem. W połączeniu z wodą zachodzi wtedy niebezpieczne zjawisko korozji elektrochemicznej.

 

Gdzie jest najtrudniej?

 

Problem zapieczonych wtryskiwaczy dotyczy praktycznie wszystkich modeli pojazdów do których są one montowane. Niektóre jednak przysparzają warsztatowcom seryjnych problemów. Takim modelem jest np. jest Renault Traffic z silnikiem 2.0. W tym przypadku próby wyciągnięcia wtryskiwaczy kończą się bardzo często ich urwaniem. Problemem są również zapieczone podkładki miedziane oraz urywające się śruby mocujące wtryskiwacz. Winę za taki stan rzeczy ponosi nieodpowiednie pochylenie szyby czołowej, skutkujące spływaniem wody z podszybia na wyżej wymienione podzespoły. Podobne usterki można spotkać także w Fiatach Jumper, Ducato i Boxer (głównie z silnikami 2.3 i 3.0).

 

Z kompleksową wymianą

 

Do prawidłowej wymiany konieczne są specjalistyczne narzędzia o napędzie hydraulicznym, przeznaczone do konkretnych modeli wtryskiwaczy. Dzięki temu eliminuje się ryzyko uszkodzenia pokrywy zaworów, głowicy i wtryskiwacza. Za pomocą specjalistycznych narzędzi można usunąć praktycznie każdy wtryskiwacz: z uszkodzonym gwintem, urwany czy nawet zaspawany.

Po wyjęciu wtryskiwacza jego gniazdo jest oczyszczane, a często również frezowane. Kolejny bardzo ważny krok to dobór odpowiednich podkładek. Minimalne różnice – nawet rzędu 0,3 mm, mogą stanowić problem. Dotyczy to przede wszystkim zmienionego kąta wtrysku, co w konsekwencji skutkuje nieprawidłową pracą silnika. Czasami demontaż starej podkładki może sprawiać kłopot, stąd też w sytuacjach awaryjnych, aby utrzymać odpowiednią szczelność, zakłada się starą na nową.

 

*Wtryskiwacz ze zdjęcia
Wtryskiwacz BOSCH 0445115007

Poświęć kilka minut na przeczytanie tego miniporadnika a nie dasz się nabrać na tanie zamienniki i chińszczyznę które "niby" są zamienne.

 

Posiadasz silnik 2.0 lub 3.0 TDI? Bądź ostrożny. Kupuj tylko te wtryskiwacze które są przeznaczone do twojego auta. Sprawdź sam i dowiedz się jak powinny być oznaczone wtryskiwacze które powinieneś kupić.

Na praktycznym przykładzie dowiesz się jak sprawdzić jakie numery dla twojego wtryskiwacza są naprawę zamienne.

Zakładamy, że właśnie zdemontowaliśmy wtryskiwacz piezoelektryczny z AUDI 3.0 TDI.

 

Krok 1

Wtryskiwacze zawsze oznakowane są numerem BOSCH tak jak na zdjęciu poniżej. Ddodatkowo wtrysk może być oznaczony numerem OE.

Numery BOSCH zawsze zaczynają się od 0445... lub 0986...

Wtryskiwacze oznaczone numerami 0445... to produkty fabrycznie nowe a sygnowane 0986... to wtryskiwacze fabrycznie regenerowane.

 

Zapamiętujemy nr BOSCH (0445115004) i przechodzimy do kroku drugiego.

Krok 2

Przejdź do katalogu BOSCH online

http://www.bosch-automotive-catalog.com/pl/product-search

Wpisz numer BOSCH ikliknij szukaj. Poniżej pojawi się lista. Kliknij znaczek lupy.

Krok 3

Pojawi się informacja o produkcie.

Widzimy, że nasz wtryskiwacz:

- może być sygnowany numerami 0445115004 lub 0445115003.

- przestał być produkowany w sierpniu 2005r.

 

Jaki wtryskiwacz kupić jeśli naszego już nie produkują?

Krok 4

Sprawdźmy tym razem numer 0445115003 tak jak w kroku 2.

Widzimy teraz, że z powodu zatrzymania produkcji nasz wtryskiwacz został zastąpiony nowszym modelem:

- 0445115078

- 0445115051

- 0445115034

Krok 5

W tym przypadku następcami naszego wtryskiwacza były: 0445115078, 0445115051 i 0445115034.

Sprawdźmy więc wszystkie te wtryskiwacze tak jak w kroku 2.

0445115034 - Nie produkowany od września 2006, Zastąpiony 0445115078 i 0445115051.

0445115051 - Nie produkowany od marca 2006, Zastąpiony 0445115078

0445115078 - Aktualnie produkowany produkt.

klikając zakładkę porównania zobaczymy numer or aktualnie najnowszej wersji.

Krok 6

Wtryskiwacz jaki powinniśmy zastosować musi być sygnowany numerami 0445115078 lub 0445115079 i 059130277BD.

 

Jedynym odstępstwem od tego jest wersja regenerowana fabrycznie oznaczona 0986435358.

Pamiętajmy! Wersje regenerowane zawsze sygnowane są numerami zaczynającymi się od 0986435...

 

 

Wnioski:

Do naszego auta powinniśmy kupić wtryskiwacze oznaczone numerami: 0445115078 lub 0445115079 i 059130277BD lub jeżeli chcemy kupić wersję regenerowaną to 0986435358.

 

Istotne:

Jeżeli wtryskiwacz będzie oznaczony innymi numerami to znaczy, że nie jest to wtryskiwacz do naszego silnika lub jest to tania chińszczyzna.

Z opinii użytkowników wiemy, że wtryskiwacze z innych silników "jakoś" działają. Nikt jednak nie informuje jakie szkody może spowodować długotrwałe użytkowanie wtryskiwaczy oinnych parametrach. Niejednokrotnie mieliśmy klientów którzy przeprowadzali remont silnika właśnie dlatego, że poprzedni właściciel zastosował niestandardowe wtryskiwacze. Przepalone tłoki zdarzają się jeszcze częściej.


Pewne problemy może dla niektórych osób stanowić odnalezienie kodu literowego jednostki napędowej. Nie jest ono bowiem podane w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

 

Oznaczenie literowe silnika: położenie

Oznaczenie literowe silnika (np. ARL, AGR w przypadku VW 1.9 TDI) można znaleźć w samochodzie kilku miejscach, w zależności od marki pojazdu czy jego modelu. Wśród tych najbardziej prawdopodobnych wymienić należy:

 

  • Gdy posiadasz książkę serwisową otwórz ją, na odwrocie okładki znajduje się wlepka z danymi auta, m.in. datę produkcji, VIN, kody lakieru, silnika, skrzyni biegów, wyposażenia. Kod silnika widać na załączonym zdjęciu.

  • Kod silnika, wraz z VINem, datą produkcji oraz kodami lakieru, normą spali (DPF lub jego brak), masy, znajduje się również na tabliczce umieszczonej na prawym kielichu (po lewej stronie stojąc przed samochodem), tuż za zbiorniczkiem na płyn chłodniczy.

  • Prawie identyczna wlepka znajduje się w bagażniku po prawej stronie wgłębienia na koło dojazdowe/zapasowe

Warto pamiętać, że istnieje realne ryzyko zakupu auta z wymienionym silnikiem na inny model niż pierwotnie był zamontowany w samochodzie. W tym przypadku najsensowniejszym rozwiązaniem jest kierowanie się wyłącznie oznaczeniami znajdującymi się na bloku silnika lub pokrywie rozrządu.


Znaczenie numerów PR w katalogu części zamiennych

W niektórych przypadkach do identyfikacji części zamiennych do układu hamulcowego nie wystarczy numer VIN i data rejestracji. Dodatkowo konieczny jest numer PR (numer wyposażenia pierwotnego). Numer PR jest podawany jako dodatkowa informacja w katalogu za numerem artykułu.

 

Wyjaśnienie producenta

„Z uwagi na powody technologiczne, aby zagwarantować jednoznaczną identyfikację elementów układu hamulcowego, jest koniecznym oznakowanie tychże elementów numerem PR. Numery te znajdują się na naklejce w książce serwisowej  lub na dnie bagażnika.

Używanie numeru do wyszukiwania części zamiennych

Numer PR składa się z trzech znaków i jest stosowany w samochodach VW od 1999 roku. Do układu hamulcowego stosuje się na przykład numery „1LX“ (hamulec tarczowy przedni) lub „1ZE“ (hamulec tarczowy przedni powlekany).